Dyrektywa DAC7, czyli Dyrektywa Rady Unii Europejskiej 2021/514 przyjęta 22 marca 2021 r. jest to unijna dyrektywa, nakładająca na kraje członkowskie Unii obowiązek wprowadzenia przepisów, które poszerzą zakres informacji podlegających raportowaniu przez platformy cyfrowe do państwowych organów podatkowych.
W Polsce zaczęła ona obowiązywać od 1 lipca 2024 nakładając nowe obowiązki na operatorów platform cyfrowych, w tym serwisów e-commerce, aplikacji sharing economy i platform społecznościowych. Operatorzy platform muszą teraz sprostać rygorystycznym wymogom w zakresie raportowania i ochrony danych, co wiąże się z koniecznością wdrożenia zaawansowanych systemów informatycznych oraz procedur zgodności.
Adresatem dyrektywy DAC7 są operatorzy platform cyfrowych, którzy stwarzają sprzedawcom oferującym swoje towary za pośrednictwem opracowanego interfejsu możliwość dotarcia do klienta i dzięki temu sprzedaż towarów czy usług.
Przez platformę rozumie się zarówno strony internetowe, jak i aplikacje, w tym mobilne. Do takich platform należą między innymi popularne w Polsce OLX, Allegro, Booking, Vinted i Otomoto, a także w Europie takie jak Ebay, Amazon czy eMAG. Platformy cyfrowe są zobowiązane do zbierania i przekazywania informacji o swoich użytkownikach (zarówno osobach fizycznych, jak i prawnych), którzy uzyskują dochody za pośrednictwem tych platform. Informacje te obejmują m.in.:
- Identyfikację użytkowników
- Rodzaj transakcji
- Kwoty uzyskane z transakcji
Raportowanie będzie dotyczyć sprzedawców, którzy w ciągu roku dokonają co najmniej 30 transakcji na danej platformie lub ich dochód z tych transakcji przekroczy 2000 euro. Oprócz składania raportów, operator będzie zobowiązany do przestrzegania procedur należytej staranności, zbierania i weryfikowania informacji oraz przetwarzania danych osobowych zgodnie z zasadami RODO. Informacje o sprzedawcach, którzy nie przekroczą powyższych limitów, nie będą gromadzone i przekazywane administracji skarbowej. Natomiast o wszystkich, którzy przekroczą powyższe limity, platformy będą musiały co rok raportować skarbówce. Sprzedawcy muszą zostać poinformowani o zakresie danych gromadzonych przez administratorów portali. Platformy mogą poprosić sprzedawców o uzupełnienie brakujących danych, na co będą mieli 60 dni. Jeśli tego nie zrobią, to serwis może zablokować konto sprzedającego. Nieprzestrzeganie obowiązku raportowania może skutkować karą pieniężną nałożoną decyzją Szefa KAS, sięgającą nawet 1 miliona złotych. Zebrane dane będą automatycznie wymieniane pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Ma to na celu poprawę przejrzystości i zwiększenie efektywności w wykrywaniu oraz zapobieganiu oszustwom podatkowym.
Dyrektywa DAC7 stanowi wyzwanie dla przedsiębiorców z branży e-commerce, którzy muszą dostosować się do nowych wymagań i obowiązków. DAC 7 jest kolejnym krokiem w serii dyrektyw dotyczących współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, które mają na celu zwiększenie transparentności podatkowej i współpracę międzynarodową w walce z oszustwami podatkowymi.